torsdag 6 oktober 2011

Digitala lärresurser

Inom ämnena språk så är utbudet ganska rikt men det är inte många på arbetsplatsen som använder länkarna. Många vill förändra men orkar inte surfa runt. You tube används ibland av spanskläraren och tyskläraren använder sig gärna av filmer från Ur:Språk. Vad gäller svenska har jag inte hunnit intervjua mina kollegor på någon svenskkonferens. Något att göra då jag hittat en del spännande, som jag inte själv hunnit prova än. Hela dagen gick åt till att surfa genom föreslagna länkar.

Webbplatser jag skulle kunna rekommendera och själv använda mig av efter lite träning är följande:

Moderskeppet - här finns olika typer av kurser inom Photoshop som jag skulle vilja fördjupa mig i, samt rekommendera till bildintresserade lärare i den estetiska processen. På svenska.

Lynda.com - instruktionsvideo till många ämnesområden. På engelska

Temasajten och multimediabyrån - två svenska länksamlingar med enkla instruktionsfilmer och färdiga teman med förslag på litteratur, länkar, simuleringar och annat kul. Här finns också länkar till sökkunskap och källkritisk granskning.

Att läsa modern forskning om IT i den svenska skolan är ett bra sätt att hålla sig up-to-date. Under den här länken ska du bli upplyst om ett sameuropeiskt projekt där man ska inventera användandet av IT i skolan. Undersökningen ska baseras på intervjuer med elever, lärare och rektorer. Bara i Sverige är 1200 skolor inbjudna att delta. Undersökningen väntas vara klar i nästa höst och släppas både som landsrapporter och en internationellt jämförande.

Mölndals stadsbibliotek har gjort en länksamling sorterad som böckerna på biblioteket. Du kan söka på många olika saker och detta borde vara något för alla pedagoger att ösa ur oavsett ämne.

Länkskafferiet har också mycket kul för samtliga lärare. Denna rekommenderades redan för länge sedan av vår IT-tekniker, som hellre skulle vilja göra det jag hoppas på att få göra, nämligen jobba som IT-pedagog. Här finns spel, uppslag för tema och annat kul.

National Geographic är inte för mitt ämne just men när jag snabbt tittade in hittade jag kemi/fysik-simuleringar till vår NO-lärare. Han var helt begeistrad över att jag gjorde ett sådant jobb med att leta efter saker. Med lite mer handledning kommer han nog att pyssla själv i framtiden.

http://www.flickr.com/photos/james_nash/4025335543/
Många av dessa länkar är bra men man måste välja ut vad som passar den egna undervisningen i förhållande till förkunskaper i gruppen, vad är syftet och hur ska eleverna jobba med dom. Kortfilmer i UR lämnar mycket till diskussioner men även att eleverna får språket oanpassat. Kanske bli inspirerade till att göra egna filmer som går att använda i undervisningen. Resursen ska vara just en resurs, ett verktyg bland många. Det ska inte göras bara för att utan det måste finnas en genomtänkt plan, där eleverna i efterhand också får möjlighet att yttra sig om vad de lärt sig, om det följde lärarens intentioner.

En sida måste vara lättnavigerad, tilltalande vad gäller färg, kontrast, tydlig rubriksättning. Det är också bra att varva bilder med text, inte för mycket text. Sidan måste slå an en sträng hos pedagogen eller eleven, få den att fastna på just den sidan för att därifrån gå vidare när man letar efter något.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Håller med dig om att man får utgå från de behov man har när det gäller att hitta något som ska fungera som en resurs.
    Bra att du tagit fram några aspekter som utmärker en bra webbsida. Förhoppningsvis blir det användbart när du ska bygga en resurs.

    SvaraRadera