onsdag 28 september 2011

bloggandets vara eller inte vara?

Det är lätt att lämna ut sig själv utan att tänka efter i alla aspekter. Jag slängde mig in i Facebook hals över huvud och tyckte att: "Jäklar, vilken kul grej!" Min man bad om återhållsamhet och höll en etisk föreläsning i köket. (Han jobbar som säkerhetsansvarig på en ingenjörsfirma). Visst, en del håller jag hemligt, allt visas bara för vänner jag godkänner. Jag tar till mig rekommendationer och har ett ganska öppet men försiktigt förhållningssätt. Samtidigt kan jag ibland fördöma folk som inte vill delta. Jag har aldrig påstått att jag är fördomsfri men är någon det egentligen? Efter gårdagens diskussion blev det ytterligare en ögonöppnare. Det är lättare att förhålla sig till något när man vet mer om det. Jag kommer att ta med mig mycket av detta när det blir dags att diskutera genrebegreppet i skolan. Vi har nya genrer på marknaden nu och det finns skillnader i dessa, som är värda att betona: blogg/blogg/hemsida. Vem är mottagaren, vilket är syftet, vad är målet, med vem gör vi det och hur länge, vilket är innehållet? Hela lärarens profession samlas i svaren på några få frågor. De ska alltid vara närvarande i allt vi gör. Men, i sanningens namn, många av oss tycker nog att det sitter i ryggmärgen och reflekterar för sällan kring detta.
bildens ursprung:http://www.flickr.com/photos/kuribo/137951057/sizes/o/in/photostream/

1 kommentar:

  1. Det där med sociala medier är intressant. Vad ska man lämna ut och till vilka? Facebook är ju lite mobbinggrundade, vill du inte vara vän med någon kan du tacka nej till inbjudan. Jmf. med barnens "Du får inte vara med"/"Du får inte komma på mitt kalas". Nu ska det finnas listor på Fb också, vänlistor, släktlistor och jobblistor. Är en kollega bara en kollega eller även en vän? Medans en annan kollega är just bara kollega. Spännande tycker jag. Ibland önskar jag att jag jobbade med äldre elever så man kunde bolla dessa etiska frågor med dem. Tur att jag får ventilera med dig och alla andra på kursen.

    SvaraRadera