onsdag 28 september 2011

litteraturdiskussion

Vad jag läst förstärker min tro att jag är på rätt väg. Jag vill att mina elever lär sig att söka rätt och blir kritiska till det de läser. Det är inte många av dem som värderar sina källor eller för den delen använder fler än en källa eller olika medier. De specialarbeten de kommer med är snygga i sin layout men de kan inte försvara innerhållet i en opponering, det är bara en klipp-och-klistra-produkt där enstaka ord i sammanhanget är utbytta, många ord vet de inte betydelsen av. Intresset för detta väcktes på en kurs med Filippa Mannerheim. Hon håller på att utveckla ett läromedel "Strindberg - det är väl bara att googla?" En ögonöppnare. Vi ställer krav på att de ska göra ett specialarbete för att det står i kursplanen att de ska göra det men då måste fokus ligga på ovanstående och det gör det nog tyvärr ganska sällan. De ska bedömas under resans gång och inte bara på slutprodukten. Att låta kompisarna vara opponenter är inte heller någon dum idé då det delvis är dom som ska vara publiken. Det är viktigt att på ett tidigt stadium få dom att förstå vem det är som ska läsa eller höra på. Att även låta några elever vara teknikhjälp i klassrummet tror jag är viktigt då många av oss saknar kompetens inom olika programvaror inom t ex bildbehandling där många elever är mer eller mindre experter. Att använda bloggar i undervisningen eller i skolans vardag kan vara både positivt och negativt, positivt med möjlighet till omedelbar respons av alla inbjudna. Negativt att det kanske kan vara svårt att administrera om du som lärare är ensam ansvarig för kommentarernas kvalitet. Det kan också vara svårt att få genom önskemålet i förhållande till policyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar