torsdag 5 januari 2012

genomgång, opponering och diskussion kring IKTB

Nu först när alla helger är över och det riktiga arbetet inte är påbörjat finns plats i hjärnan att fundera på mycket. Allas tidningar kändes, för den okunnige kritikern, som mycket genomarbetade. De hade alla viktiga frågeställningar och valt olika sätt att genomföra sina undersökningar på. Mycket var intressant och extra intressant blev det att ha Måns och Lars motpol som diskussionsledare. Det gav en extra infallsvinkel på vad man ska tänka på om man väljer tidningen som redovisningsformat av ett egentligen vetenskapligt arbete. Det blir mer underhållande att läsa men man förblindas av den flashiga layouten. Måns, Lars och Finn har en del att diskutera vad gäller ramarna för ett sådant arbete. Hur ska det läggas upp och hur får man med det som verkligen är viktigt i en empirisk undersökning. Det är två helt olika genrer som ska mötas och således inte helt lätt om man inte är inne i båda bitarna. Vi fick bra tips från Finn där vi skulle jämföra layouten i två väl renommerade vetenskapliga tidskrifter på svenska, Illustrerad vetenskap med Forskning och Framsteg.

Vi som gått endast Lärarlyft 2 insåg att vi skulle behöva mer utbildning i grafisk formgivning, där tolkning av bild och text skulle vara ett huvudtema. Vilka färger hör ihop, vilket typsnitt passar bäst i tryck och publicering på nätet? Detta tog Finn upp och det var mycket intressant men det är svårt att få ihop även om intresset finns. Jag har det inte naturligt i ådrorna och min miljö har inte direkt varit inriktad på det grafiska området. Har jag fått färg och form att passa ihop så har det inte varit ett medvetet val utan bara en undermedveten reflektion som fått styra.

Det finns kanske djupt därinne men för att det ska göras medvetna val krävs mer arbete. Nyfikenheten är stor men den undertrycks ganska mycket av ett här-och-nu då jag åter ställs inför nya utmanande arbetsuppgifter inom pedagogiken. En annan enhet inom samma skola med ökad individualisering för fler elever. Det jag lärt mig och tar jag med mig för att eventuellt kunna ta med mig till kollegor under hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar