söndag 4 december 2011

Resursens blivande eller inte blivande?

Här är man igen! Tyvärr utan resurs. Jobbar nu 94% där en stor del innebär att jag är speciallärare-vikarie. Vad vet jag om matte, no och so? Jag gick ju själv baskurs på högstadiet och gymnasiet och en del av kunskapen hänger kvar och halvhyfsat uptodate är man väl också men det räcker inte för att vara det stödet jag är beordrad att vara. Mycket av tiden är dokumentation för att kunna se en progression i elevernas arbete och det kräver lite mer än vanligt då vi är ett antal lärare inblandade i processen.
Resursen ligger och gror och ska nu göras i wordpress som blogg med flikar för olika delar av skapelsen av en tidning. Flikarnas innehåll kan vara olika genrer med särdrag och exempel, en annan flik kan innehålla lite om etik och lag och rätt inom journalistiken. En tredje ska behandla bildhantering i press, åter en annan presentera de olika yrkesgrupperna. Det kommer att behövas mycket respons kring detta och det är ju svårt att få under julen. Jag kommer att få hjälp av mediekompass kille i värmland/dalsland. Mycket av deras sida finns ju redan men en del grejer vill jag ta bort för egen del. Jag kommer att använda inslag därifrån i undervisningen. Vi kommer också att jobba med ett läromedel som heter Fixa texten där man jobbar mycket med genrer. Målgruppen med tidningen är föräldrar, klasskompisar och andra inom skolan där det framgår vad vi på Mörmon sysslar med. Eleverna ska få vara med och bestämma innehållet.
Jag har också blivit inspirerad av en gruppkollega och köpt familjen en i-pad. Min man är lite hälsosamt nyfiken. Barnen vet ännu inte om att den finns. Tomten kommer att komma med den med spel och ritprogram installerade.

6 kommentarer:

  1. Vad spännande med tidningen! Att tydligöra det vi gör i skolan tror jag är grymt viktigt kannon! Undrar om det jag som har lurat dig att köpa en padda?? Per

    SvaraRadera
  2. Det verkar hända en hel del i din kommun -kul! Roligt att du har en massa ideér, du fortsätter väl blogga så jag kan få se tidningen och resursen växa fram. Du verkar ha skaffat många användbara kontakter.
    Gällande I-pad, dina barn kommer att älska den, (skaffa en äggklocka också så de kan ställa tiden och turas om)En app som är väldigt rolig för barn är Sockpuppets, man spelar teater med olika sockor+ spelar in eget ljud. Paint my wings (enkelt färgläggningprogram)är också bra för yngre barn. Rekommenderar också sidan "I-pads i skola och förskola" som du kan gå med i på Fb och få många bra tips.

    SvaraRadera
  3. Du har verkligen fått en hel del att bita i. Passa på att leka lite med paddan före tomten kommer så att du också får röra den litegrann. Vi syns

    SvaraRadera
  4. Hej Maud.
    Det märks att du har ideèr och vill göra mycket.
    Jag önskar lycka till med den resursen som du skissar upp i våra huvuden. Det stora är att lista ut VAD och det verkar du ha klart för dig.
    Håller sedan med Marie om att du ska skynda dig att använda Ipaden innan jul. Man blir beroende för att den är så smidig./ Christina Ivedal

    SvaraRadera
  5. Jobba inte ihjäl dig. Tänk på att du ska vara ledig i jul också (och leka med i-paden). Det låter intressant med din resurs. ska bli kul att se den senare.

    SvaraRadera
  6. Hej Maud!
    Mycket intressant idé! Det innebär MYCKET JOBB för din del! Lova inte för mycket i förväg så du får jobba ihjäl dig!Lycka till!/mvh Ritva

    SvaraRadera