söndag 13 november 2011

Planering inför min resurs.

Så var vi där, kan man skapa en resurs och ändå arbeta 90%? Ja, det påstår jag att man kan. Efter mycken vånda där känslorna fick råda, till en beslutsamhet med oanade kraftkällor, skred jag till verket efter att funderat på ett avhopp. Nu är jag där, att det ändå ska bli en skoltidning på webben skapad av en klass. Var ska jag börja i min planering? Jag sitter på icke ombokningsbara biljetter men kostar ändå på 80 kronor för en enkel till Stockholm från Uppsala med tidigare tåg. Väl där går jag i godan ro till SJLoungen och placerar mig själv och datorn vid öppna spisen. Nu har jag 4 timmar effektivt arbete...och, jisses, vad jag kommer igång! Vi kan börja från början. Jag har i tidigare logginlägg berättat om en inspirerande föreläsning i våras och sen var jag på en fortbildning i augusti kring den estetiska lärprocessen. Allt hänger ihop. Sen kom kursen och ett föräldramöte där det visade sig finnas oanade resurser till min hjälp med en skoltidning.

På Centralen i Stockholm får jag äntligen möjlighet att i lugn och ro gå genom allt på Mediekompass.se. Jag klickar på samtliga länkar och läser, tittar och tänker. En plan börjar smidas i mitt huvud sidan har ett mycket gott och konkret innehåll kring allt jag är intresserad av och får en inblick i via kursen. Där finns en kontakt för Värmland/Dalarna-området. Honom mailar jag min idé till för att få professionell hjälp. Jag beställer en bok, som Skolverket gett ut tillsammans med Tidningsutgivarna i Sverige, efter att ha skummat den i PDF på nätet. Boken fanns i brevlådan redan på fredagen.
När det gäller att kunna kontrollera sina källor, finns en trycksak, som gavs ut av Skolverket tillsammans med Medierådet. Den beställer jag 50 ex av. Kanske inte för högstadiet ursprungligen, men ibland måste man förenkla materialet för en del.

I fredags skrev jag ett Medborgarförslag till Hammarö Kommun som ett första steg att påverka att lärarna får en dator var. Jag tog upp behovet av en övergripande strategi kring IT-frågor/pedagogik inom kommunen och att beslut måste komma uppifrån av några som är engagerade och att de ska komma från olika nivåer. Jag ifrågasatte kvaliteten på den undervisning vi har nu och frågade hur vi ska fortsätta kunna nå upp till målen i den nya läroplanen där skolan har en stor roll i att utjämna de socioekonomiska och sociokulturella problemen inom IT. Jag påtalade bristande kompetens hos pedagogerna och bristen av personal för underhåll av hårdvara. Jag vill vara med och påverka och försöker göra det på de fronter jag vet jag har tillgång till. Under veckan som gick hade jag också ett föräldramöte, där vi tog upp hur de uppfattar kommunikationen med skolan. Uppdaterat system var önskvärt, likaså att det var självklart för dem att lärarna skulle ha egna arbetsdatorer. En förälder tänkte ta upp det hela vid nästa möte i BIN.

Bild tagen från nikhewitt.blogspot.com
Är det såhär det kommer att se ut om 30 år? Kommer vi att få känna doften av trycksvärta och känna den glättiga, tunna men ändå hållbara papperskvaliteten mellan tummen och pekfingret när vi bläddrar i DNs söndagsbilaga? Kommer vi att läsa tidningen i podcastsändningar eller prenumerera vi via RSS? Många frågor ställs vi inför och detta ska jag också ta upp med klassen om de vill ha tidningen i tryck. Hur gör vi då och med vilka pengar?

1 kommentar:

  1. Heja Maud.
    Vad du är driven och framåt. Självklart måste lärarna ha egna datorer. Varför ska skolan hela tiden vara den som inte har en rimlig chans att följa övriga världens utveckling? Vi som har hand om morgondagens brukare.. / christina ivedal

    SvaraRadera